آموزش سئو

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو موضوع بسیار مهمی است که ما در این وبلاگ قصد داریم راجب آن مفصلا صحبت کنیم

آموزش سئو

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو موضوع بسیار مهمی است که ما در این وبلاگ قصد داریم راجب آن مفصلا صحبت کنیم

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

بایگانی
پیوندها

بهینه سازی URL

سه شنبه, ۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۴:۳۰ ب.ظ

در این مقاله در مورد تاثیر URL در سئو سایت صحبت خواهم کرد. همچنین نحوه آدرس دهی صفحات وب (url) را از دیدگاه سئو بررسی می کنم.

url ها، جدا از بحث جذابیت برای افراد، باید برای موتورهای جستجوگر نیز به شکلی مناسب طراحی شده باشند. به عبارت دیگر برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشند.

URL به عنوان هویت اینترنتی برای تمام محتوای موجود در یک سایت به شمار می آید، زیرا کاربران در نگاه اول آدرس URL شما را می بینند و اولین برداشت را از URL شما دارند. اگر یک URL باعث گمراهی موتورهای جستجو شود ، ممکن است جستجوگرها نتوانند به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند.

بهینه سازی URL

بنابراین، ایجاد  URL بدون دانش و معماری مناسب ، مشکلات زیادی را در موتورهای جستجو برای وب سایت شما ایجاد می کند.

 انتخاب یک URL مناسب که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه شما باشد علاوه بر اینکه رتبه شما را بالا خواهد برد ، قطعا کاربران را جذب وب سایت شما می کند.

URL بهینه سازی

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تا چه میزان URL ها مهم هستند ؟

سال های زیادی است که متخصصان سئو، قرار دادن عبارات کلیدی مرتبط با محتوای سایت را در URL ها توصیه می کنند، زیرا همان طور که به آن واقف هستید اولین نقطه ی تاثیرگذاری سایت در ذهن مخاطبین شما آدرس URL سایت شما است.

 اما url خوب چه ویژگی هایی دارد.

URL های مناسب تاثیر نسبتا خوبی در رتبه بندی سایت شما دارند.

URL های مناسب ، نشان دهنده محتوای سایت شما هستند.

داشتن کلمه کلیدی مناسب و مرتبط در URL به کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو کمک خواهند کرد.

اما نکاتی که از دیدگاه سئو سایت باید در انتخاب نام url رعایت کنید

ساده و ساختاری قابل خواندن داشته باشد

ساختار انتخاب واژه برای نام آدرس URL می بایست ساده، قابل خواندن و حتی الامکان تک سیلابی باشد.

مانند شکل درست: www.example.com/SEO-advice-for-beginners

شکل‌نادرست: www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=4j3898enno0223bns983201djis03

استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات در آدرس URL

گوگل پیشنهاد می کند به منظور جداسازی کلمات در آدرس URL خود از خط فاصله استفاده کنید.

به طور مثال :

(www.example.com/SEO-advice-for-beginners)

در بهینه‌ سازی URL سایت به چه نکاتی توجه می‌شود؟

خوانا بودن

ساختار آدرس باید به راحتی برای کاربران و موتورهای جستجو قابل خواندن باشد. یعنی بتوانید از روی آدرس سایت متوجه محتوای آن شوید. به مثال زیر دقت کنید :

https://www.example .com/blog/what-is-seo

در مثال بالا با خواندن آدرس متوجه می شوید که محتوای آن توضیحاتی درباره سئو است.

سئوی URL

کوتاه بودن  URL

کوتاه بودن آدرس یکی دیگر از روشهای بهینه سازی URL سایت است. همیشه به یاد سپردن آدرس‌های کوتاه آسان‌تر از آدرس‌های طولانی است. به قول معروف هر چه آدرس سر راست‌تر رسیدن به مقصد سریعتر! اگر می‌خواهید شانس رسیدن خود به صفحه اول گوگل را بیشتر کنید از آدرس‌های کوتاه استفاده کنید .

استفاده از کلمات کلیدی

بهتر است از کلمات کلیدی برای بهینه سازی URL استفاده کنید. این کار باعث جذب ترافیک سایت شما می‌شود.

استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات آدرس

گوگل پیشنهاد می‌کند اگر قرار است از چند کلمه در آدرس سایت استفاده کنید، آن ها با خط فاصله (-) از هم جدا شوند.

www.example.com/SEO-advice-for-beginners

استفاده از حروف کوچک در آدرس سایت

از آنجایی که گوگل حساسیت ویژه‌ای نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف دارد، پیشنهاد می‌کنیم برای آدرس سایت خود از حروف کوچک استفاده کنید. example.com/webpage با example.com/Webpage  کاملا متفاوت هستند و هر کدام می‌توانند یک صفحه مجزا باشند.

استفاده نکردن از آدرس‌های URL با محتوای یکسان

گوگل به صورت مداوم در حال ایندکس کردن سایت شما است. اگر شما آدرس‌های URL با محتوای یکسان داشته باشید گوگل برای ایندکس کردن مطالب سایت شما دچار مشکل می‌شود و در نتیحه صفحه شما در نتایح جستجو دیده نخواهد شد .

استفاده از کاراکترهای مجاز در آدرس سایت

برای بهینه سازی URL سایت باید از کاراکترهای مجاز استفاده کنید. این کاراکترها شامل  اعداد 9-0 ، حروف A-Z ، a-z  و کاراکترهای خاص ! ، () ، * ، + ، ، $ می‌شوند. اگر مایل به استفاده از مابقی کاراکترها هستید باید آن‌ها را به زبان برنامه‌نویسی برگردانید.

تا جایی که امکان دارد از یک دامنه و زیر دامنه استفاده کنید

بحث در این مورد کمی مشکل است چون شواهدی وجود دارد که برخی از افراد محتوای خود را از یک زیر دامنه به یک زیر پوشه منتقل کرده اند و نتایج مثبتی دریافت کرده اند و برخی که برعکس این کار را انجام داده اند، به از دست رفتن ترافیک آن ها منجر شده است. به هر حال اکتشافات به این صورت بوده است که محتوا راحت تر می توانند قدرت رنک گیری را از دامنه اصلی دریافت کنند، در حالی که انتقال قدرت رنک گیری در زیر دامنه چندان بالا نیست.

البته منظور ما این نیست که این روش اصلا کاربردی ندارد، اگر تنها راه شما برای ایجاد وبلاگ یا تولید محتوا، ایجاد زیر دامنه است این کار را انجام دهید به هر حال از هیچی بهتر است. اما در صورتی که وبلاگ شما در یک زیر پوشه و زیر دامنه اصلی باشد برای سایت شما بسیار مفید تر و بهتر ظاهر خواهد شد.

 هر چه خوانایی آن برای انسان بالا تر باشد بهتر است

 

اصلا جایی تعجبی ندارد که بگوییم به هر اندازه که یک URL برای انسان ها قابلیت خوانایی بیشتری داشته باشد برای موتور های جستجو نیز مناسب تر است. قابلیت دسترسی همواره یکی از نکات اصلی سئو بوده است و امروزه این اهمیت بیشتر هم شده است، امروز موتور های جستجو به صورت پیشرفته ای از نحوه ی کار کاربران حرفه ای و تعامل آن ها تعیین می کنند که کاربران می خواهند با چه چیز هایی تعامل داشته باشند و با چه چیز هایی نه.

 خوانایی می تواند یک موضوع ذهنی باشد. لازم نیست که URL شما از هر لحاظی باید تمیز و کامل باشد، بلکه تنها لازم است که قابل فهم، توصیفی و برای کاربران امید وار کننده باشد.

وجود کلمه کلیدی در URL

وجود کلمه کلیدی که برای محتوای خود هدف قرار داده آید را در URL خود استفاده کنید هنوز آیده ی خوبی است. اهمیت وجود کلمه کلیدی در URL سه دلیل عمده دارد.

اول اینکه در صورتی که URL شما در شبکه های اجتماعی منتشر شود کاربران کلمه کلیدی و برند شما را در میان URL شما مشاهده می کنند این مسئله در ایمیل و یا هر جایی که که بتوان آن را ارسال کرد صدق می کند و کاربران با دیدین آن متمایل می شوند که بر روی آن کلیک کنند.

دوم مورد این است که URL ها در جا های مختلفی کپی پیست می شوند، در بعضی از مواقع که لینک بدون متن لنگر کپی می شود کاربران به راحتی می توان تشخیص بدهند لینکی که قرار است روی آن کلیک کنند در چه موردی است.

سوم، کلمه کلیدی ها موجود در URL، در صفحه ی نتایج نیز به نمایش در می ایند و تحقیقات نشان داده استURL یکی از مهم ترین و برجسته ترین المان ها برای تصمیمی گیری کاربران برای کلیک کردن است.

مهم است که تحقیقات کلید واژه شما آگاهانه باشد، به خصوص اگر در URL شما استفاده شود. ابزار های رایگان و مناسبی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و بررسی برای استفاده در کلمات کلیدی وجود دارد.

 چندین URL یک محتوا را ارائه می کنند؟ آن ها را کانونی سازی کنید!

اگر شما دوتا URL دارید که یک محتوای مشابه را ارائه می دهند سعی کنید در کمترین زمان با استفاده از 301 redirect کانونی سازی کنید(در صورتی که هیچ دلیلی برای وجود این دو صفحه ندارید!)، همچنین می توانید از rel=canonical نیز استفاده کنید(در این روش شما می توانید هر دو صفحه را نگه دارید و هر دو برای کاربران در دسترس خواهد بود)

محتوای تکراری تا زمانی باعث پنالتی شما نمی شود که در ابعاد کوچکی باشد، در صورتی که سایت شما در ابعاد بزرگی محتوای تکراری تولید یا کپی کند. البته در صورتی که پنالتی هم نشوید ممکن است سایت شما با از دست رفتن رنک مواجه شود، چون وجود محتوای تکراری باعث ارسال سیگنال های گمراه کننده می شود و این مسئله در ارسال ترافیک به سایت شما خلل ایجاد می کند. شما در صورتی ک این صفحه های تکراری را کانونی سازی کنید بهتر و سریعتر می توانید رنک دریافت کنید.

بهینه سازی URL

در صورت امکان، پارامتر های پویا را حدف کنید

در صورتی که می توانید از پارامتر های پویا دوری کنید، این کار را انجام دهید. در صورتی که شما بیش از ۲ پارامتر برای URL های خود دارید سعی کنید ساختار URL های خود را باز نویسی کنید و آن را بیشتر با ساختار استاتیک نزدیک کنید

بیشتر پلتفرم CMS ها این موضوع را درک کرده اند ولی هنوز تعدادی باقی مانده اند که این اصلاحات را انجام دهند. ابزار هایی مانند mod_rewrite ، ISAPI rewrite و URL Rewrite Module (برای IIS) وجود دارد که می تواند به شما در این پروسه کمک کند.

بعضی از پارامتر های داینامیک برای ردیابی کلیک ها استفاده می شوند(مانند برنامه های شبکه های اجتماعی یا اشتراکی). در کل، اینها یک مشکل بزرگی ایجاد نمی کنند، اما ممکن است URL های شما طول و اندازه ی بسیار نا خوشایندی داشته باشند. خودتان قضاوت کنید که استفاده از پارامتر ها به نفع شما خواهد بود یا خیر.

 هرچه کمتر، بهتر

در حالت کلی URL های کوتاه تر، ارجحیت بیشتری دارند. لازم نیست که آن را بسیار زیاد کنید اگر تعداد کاراکتر های شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر است، اصلا نگران آن نباشید، اما در صورتی که شما بیش از ۱۰۰ کاراکتر دارید بهتر است که یک فرصت به آن بدهید و سعی کنید که طول آن را کمتر کنید.

این یک مشکل مستقیم به Google یا Bing مربوط نیست موتورهای جستجو می توانند URL های طولانی را بدون هیچ مشکلی پردازش کنند. در عوض، مسئله، کاربرد و تجربه کاربری است. URL های کوتاه تر برای تجزیه و تحلیل، کپی و پیست ، اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی و جاسازی(embed) مناسب تر هستند. در حالی که این همه ممکن است تنها به یک بهبود جزئی در اشتراک گذاری و تقویت منجر شود، برای مثال در توییت ها، اشترک گذاری، پین، ایمیل و یا به صورت لینک مستقیم(چه مستقیم چه غیر مستقیم)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۰۵
ملیحه دشتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی