شگفت انگیزترین راه های سئو برای موبایل
سئو موبایل یکی از مهمترین فاکتورهای سئو در سال 2019 است که گوگل توجه ویژهای به آن نشان داده است. تلفنهای هوشمند به یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی افراد تبدیل شدهاند. کافیست کوچکترین سوالی برای شخصی یا حتی خود شما پیش بیاید! اولین کاری که میکنید در آوردن گوشی موبایل و جستجو در اینترنت است. تلفنهای همراه زندگی را برای افراد بسیار سادهتر کردهاند و انجام امور را بدون نیاز به حضور فیزیکی و تلف کردن وقت ممکن میسازند. به همین دلیل در سال جاری گوگل توجه ویژهای به نسخه موبایل سایتها دارد و الگوریتمهای خود را بر اساس نتایج جستجو موبایل بروزرسانی نموده است. با آژانس تبلیغاتی ای نگاه همراه باشید تا به نکات مفید درباره سئو برای موبایل بپردازیم
ما قبلا به طور کلی با تغییرات سئو در سال جاری و چک لیست سئو آشنا شدیم اما در این مبحث تصمیم داریم بیشتر با سئو موبایل و نکات اصولی و کلیدی در این زمینه آشنا شویم.
روش های عالی سئو برای موبایل
تغییرات سئو موبایل در 2019
پیکر بندی سایت برای تمامی دستگاههای هوشمند
بهینه سازی طراحی UX موبایل
بهینه سازی تجربه کاربری
دسترسی آسان به تمام محتوای سایت
بهینه سازی سرعت لود سایت
برطرف کردن ریدایرکتهای نامناسب و خطاهای 404 موبایل
عدم استفاده از لینکهای غیر ضروری
ارتقا و تشویق به دانلود اپلیکیشن سایت
بهینه سازی سایت برای خزش و ایندکس
قابل دسترس کردن فایلهای جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر
تغییرات سئو موبایل در 2019
انتخاب یک پلتفرم برای موبایل
گوگل همواره در تلاش است بهترین، معتبرترین و مرتبطترین نتایج به عبارات جستجوی شده توسط کاربران موبایل و دسکتاپ را در نتایج جستجو نمایش دهد.
یادتان باشد برای کسب رتبه در یک جستجوی هدفمند، باید وب سایت شما در نظر گوگل جامعترین منبع برای کوئری مدنظرتان باشد.
اگر وب سایت شما برای نسخه دسکتاپ به خوبی بهینه سازی شده باشد اما کدنویسی شما اجازه ندهد محتوا به خوبی در دستگاههای هوشمند نمایش داده شود، گوگل این موضوع را به عنوان یک سیگنال برای تجربه کاربری ضعیف وبسایت شما در نظر میگیرد و این تجربه کاربری ضعیف کاهش رتبه شما در نتایج جستجو (به انگلیسی: SERP) به همراه خواهد داشت (ما پیش از این مبحث مقاله مفصلی درباره اصول و قواعد تجربه کاربری نوشته ایم، بازدید از آن خالی از لطف نیست.)
از این رو میتوان نتیجه گرفت لازمه کسب رنک بالا در نتایج جستجوی موبایل، اولویت قرار دادن ساخت یک پلتفرم پویا یا جداگانه برای محتوای سایت است.
نکته
جا دارد در اینجا به این نکته اشاره کنیم که موفقیت شما در نتایج جستجوی موبایل به عوامل دیگری مثل منابع توسعه، اهداف شما، تحلیل و مقایسه کلیدواژههای هدف شما در موبایل و دسکتاپ و رفتار کاربرانتان نیز بستگی دارد.
راه حل سئو برای موبایل
5 راه حل برای این بخش پیش روی شماست. در ادامه مزیت استفاده از هر یک از آنها را برایتان توضیح میدهیم. شما در انتخاب راه حل مناسب سایتتان مختارید و میتوانید با بررسی مزایا و ارتباط آن با سایت خود بهترین گزینه را برگزینید. از همین جهت سئو برای موبایل حائز اهمیت است.
طراحی ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو تغییری در محتوای سایت ایجاد نمیکند یعنی ماهیت سایت شما در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ به یک صورت است و فقط شکل ظاهری سایت با توجه به دستگاه کاربر تغییر میکند، همچنین مدیریت سایت نیز در طراحی ریسپانسیو بسیار آسان است چون هر چیزی که در سایت منتشر شود به خوبی در هر دو نسخه نمایش داده میشود.
طراحی اپلیکیشن مانند
در این روش صاحبان وب سایتها عملا دسترسی کاربر به سایت را در اولیت کارها قرار دادهاند و جور دیگری روی آنها حساب باز کرده اند. به همین دلیل سایتشان را به اپلیکیشن تبدیل میکنند تا دسترسی کاربران به خدمات یا محصولات سایت آسانتر شود.
ارائه نسخه مخصوص موبایل برای سایت
این روش هم تقریبا مثل روش ارائه اپلیکیشن برای سایت است با این تفاوت که این بار در کنار اولیت دادن به کاربرانی که برای خرید کردن از سایت موبایل در دستشان میگیرند، به کسب ترافیک از جستجوی موبایلی هم اهمیت زیادی میدهند
برای بررسی آماز بازدید سایت خود از طریق موبایل می توانید وارد google analytics شوید و در آنجا آمار بازدید را به طور مشخص مشاهده کنید.
برای اینکه متوجه شوید اصلا وب سایت شما برای موبایل مناسب سازی شده است یا خیر از mobile-friendly test گوگل استفاده کنید. برای اینکار کافیست URL سایت خودر ا وارد کنید تا مشخص شود بهینه سازی وب سایت برای موبایل در سایت شما انجام شده است یا خیر. ابزار های دیگری نیز برای اینکار وجود دارند.
روش های افزایش بازدید سایت از طریق موبایل مبتنی بر بهبود تجربه کاربران استفاده کننده از موبایل است. تجربه ی خوشایند کاربران باعث می شود مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی بمانند و همین مساله رتبه بندی سایت را افزایش می دهد.
برای جلب رضایت کاربراه استفاده کننده از موبایل لازم است سرعت وب سایت بالا باشد. مردم دنیای امروز تحمل بالایی در منتظر ماندن ندارند. با فشرده کردن حجم عکس ها، ترکیب و محدود کردن کد ها و کاهش تعداد درخواست های یک صفحه و … سرعت وب سایت را بالا ببرید.
دقت کنید یک وب سایت متناسب با دستگاهی که در آن دیده می شود، محتوا و عناصر طراحی خود را تغییر سایز دهد. تا تجربه ی بصری کاربران بهبود یابد. اگر از نظر دیداری سایت به گونه ای باشد کهکاربران کلافه کند قطعا سایت را به سرعت ترک می کنند. در ای نگاه می توانید از آموزش رایگان سئو برخوردار است.
ایندکس شدن اپ ها(نرم افزارهای موبایلی)
بسیاری از برندها محتوای سایت و نرم افزارهای خود را یکسان انتخاب می کنند. برای آنها ایندکس شدن صفحات اپ هایشان بسیار حائز اهمیت است. برای سئو کردن اپ های موبایل کافیست که اجازه دهید بخش های مختلف اپ توسط گوگل ایندکس شود.
برای ایندکس شد اپ های موبایلی به موارد زیر توجه کنید:
برطرف کردن خطاهای crawl
ایندکس کردن همه صفحات نرم افزار تا جای ممکن
استفاده از تحقیق کلمات کلیدی برای طراحی و ایجاد محتوای اپ های خود
حذف عوامل منفی مانند همپوشانی محتوا و عدم هماهنگی در محتوا
بهینه سازی UX وب سایت خود
تجربه کاربری در موبایل بسیار متفاوت از تجربه کاربری در کامپیوتر ها است. کاربران موبایل اغلب به شما امکان استفاده از کوکی های 3rd party را نمی دهند و این امر ردگیری فعالیت کاربران در سایت را سخت می کند. نرم افزارهایی وجود دارند که با کمک آنها می توان بر این مشکل فائق آمد و رفتار کاربران را در سایت مشخص کرد. زوم کردن، پن کردن، کشیدن و ... رفتارهایی هستند که هرگز در دسکتاپ شاهد آن نیستیم. به همین دلیل تجربه کاربری در موبایل و دسکتاپ متفاوت است.
جستجوی صوتی
میزان جستجوی صوتی از سال 2016 تا کنون رو به افزایش است و پیش بینی ها نشان می دهد که سال 2020 میزان جستجو صوتی حجم وسیعی از کل جستجوی وب را به خود اختصاص خواهد داد.
جستجوی صوتی با زبان عامیانه صورت میگیرد و اغلب به صورت سوالی مطرح می شود. در جستجوی صوتی واژه های جستجو شده طولانی تر بوده و بهینه سازی سایت برای کلمات کلیدی Longtail کاربرد بیشتری دارد. گوگل اعلام کرده است که در جستجوی صوتی 8-6 کاراکتر توسط کاربر بصورت میانگین گفته می شود.
میتوانید از کنسول جستجوی گوگل برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای جستجوی صوتی استفاده کنید.